Welcome to the Mobility and Transport Group at the Department of Spatial Planning!
The key focus of our research activities is on understanding how the built and social environment impacts on mobility and consequently health, emissions, and liveability. We have a scientific focus, but are also keen to find practical solutions on how we can design cities that will improve the quality and sustainability of life, through high-quality research on what elements in cities impact mobility and how this takes place. We also have a strong interest in methodological improvement and are keen to work on policy-relevant research.
We are experienced in collecting and analyzing both quantitative and qualitative data, including cohort data (i.e. longitudinal panel data), natural experiments, noise and air pollution measurements, survey design and (international comparable) qualitative research. We have collaborated with many researchers around the world and have extensively published in ISI-ranked journals. We have attracted funding from various foundations, governments, and research councils.
Our vision is to contribute to a more sustainable, secure, healthy, and inclusive transport system offering equal opportunities for all potential travelers. To achieve this, our research aims to understand which interventions could result in a change in transport externalities and in how individuals travel, what this process of change looks like, and to attribute this change to personal, social and spatial characteristics and interventions via causal mechanisms. We has applied this interest to a variety of challenges and areas, including: cycling; walking; the relationship between the built environment and travel behavior; the stability and variability of behavior; the influence of identity, norms, and other psychological constructs on behavior; livability; air and noise pollution; traffic safety; and crime and personal security.
We welcome inquiries to collaborate, to visit us, as well as open job applications.
News
Open position for a scientific employee
We have an exciting opportunity for a scientific employee.
![[Translate to English:] [Translate to English:]](/storages/zentraler_bilderpool/_processed_/2/6/csm_Campus_Sued_Luftbild_01_564904ceaa.jpg)
New Head at the Department of Mobility and Transport at TU Dortmund University
Prof. Dr. Eva Heinen takes over as head of the Department of Transportation and Transportation Planning. A warm welcome!

Giulio Mattioli's contribution to the report of the Intergovernmental Panel on Climate Change
Giulio Mattioli's contribution to the report of the Intergovernmental Panel on Climate Change

Farewell lecture of Christian Holz-Rau
Christian Holz-Rau's farewell lecture took place on February 15, 2022. Here you can find the video.

Search & People Search
Location & approach
Der Campus der Technischen Universität Dortmund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dortmund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dortmund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Campus Süd, die Abfahrt Dortmund-Dorstfeld auf der A40 zum Campus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Universität ausgeschildert.
Direkt auf dem Campus Nord befindet sich die S-Bahn-Station „Dortmund Universität“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 15- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dortmund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duisburg. Außerdem ist die Universität mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, außerdem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
Zu den Wahrzeichen der TU Dortmund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dortmund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Campus Süd und Dortmund Universität S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Campus Nord und Campus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zurück.
Vom Flughafen Dortmund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dortmunder Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Universität. Ein größeres Angebot an internationalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Kilometer entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Universität zu erreichen ist.