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Understanding long-distance travel better: Linking to mobility biographies, migrations, and everyday journeys (from 2018)

Long-Distance Society

Project Objectives:

Long-distance travel development is of paramount importance to sustainable transportation, and it risks upending promising trends in everyday mobility (such as Peak Car). While the drivers of increasing demand for long-distance travel are relatively poorly understood, existing research suggests that some factors influence daily trips and long-distance travel in different ways. Increasingly, research findings point to significant self-reinforcing dynamics in long-distance travel at the aggregate societal level, but also at the micro level - across the individual life course as well as across generations. This represents the starting point for the project.

First, it conceptualizes long-distance travel theoretically from a mobility biographical perspective. Second, it empirically examines three issues using three datasets from the UK and Germany:

  1. The 'mobility links' between vacation travel and residential mobility in three generations in Germany.
  2. the links between residential biography, migration background and air travel in the UK
  3. the interplay between long-distance travel and daily travel at the individual level in Germany and the UK.

The results contribute to a better understanding of long-distance travel and its links to daily and residential mobility. Furthermore, they provide important foundations for sustainable transport policies.

Methodology:

Methodologically, the project is based on quantitative analysis of existing data. The analysis methods used include descriptive statistics, regression models, structural equation models, and classification techniques (cluster analysis and latent class analysis). The datasets include the VPL department's survey of intergenerational mobility biographies and 'Understanding Society'and 'National Travel Survey' in the UK.

Funding source:

German Research Foundation

Grant number: SCHE 1692/10-1

Duration:

3 years (October 2018 - September 2021).

 

Location & approach

Der Campus der Technischen Universität Dortmund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dortmund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dortmund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Campus Süd, die Abfahrt Dortmund-Dorstfeld auf der A40 zum Campus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Universität ausgeschildert.

Direkt auf dem Campus Nord befindet sich die S-Bahn-Station „Dortmund Universität“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 15- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dortmund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duisburg. Außerdem ist die Universität mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, außerdem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
 

Zu den Wahrzeichen der TU Dortmund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dortmund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Campus Süd und Dortmund Universität S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Campus Nord und Campus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zurück.

Vom Flughafen Dortmund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dortmunder Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Universität. Ein größeres Angebot an internationalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Kilometer entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Universität zu erreichen ist.